حرکت از سطح خرد به سطح میانی، لازمه کار تسهیلگری

هفته گذشته، در جریان سفرهایی که بین استانهای مختلف برای برگزاری کارگاه های آموزشی "پیشگیری یا کاهش اثرات حوادث طبیعی با رویکرد اجتماع محور" برای کارشناسان سازمان جوانان هلال احمر و رؤسای شعب این جمعیت داشتیم (به همراه آقای دکتر نشاط)، یک تسهیلگر محلی بسیار موفق را دیدیم. این تسهیلگر جوان موفق شده بود در زمینه اشتغال معلولین تشکیل گروه هایی از معلولین را در روستاهای مختلف تسهیل کند. معلولین، خانواده های آنها و برخی دیگر از اهالی روستاها موفق شده بودند در زمینه تولید فرش و تابلو فرش گواهینامه لازم را کسب کنند و به کار مشغول شوند. عملکرد این تسهیلگر در سطح محلی واقعا بی نظیر بود. گروه سازی در بین زنان روستایی آن هم زنانی که تعدادی از آنها معلول هستند و عموما ناامید با احساس ناتوانی و یأس و افسردگی، بی شک کار بی نظیری است. از سوی دیگر نکته مهم این است که این کارها پایدار هستند و هنوز بعد از گذشت چند سال نه تنها تعطیل نشده اند بلکه دیگر این گروه ها نیازی به کمک های بیرونی نداشته و به کار خود مشغولند. می توان گفت گرچه سازمان بهزیستی در سالهای اخیر توجه چندانی به این رویکردها نداشته است، اما اگر این رویکرد را درک کند باید جشن بزرگی برای این موفقیت برپا کند.

اما متأسفانه کار این تسهیلگر حرفه ای بی نظیر و قدرتمند در سطح محلی در یک نکته اشکال داشت و آن هم این بود که فعالیت های وی و سایر تسهیلگران در همان سطح محلی مانده بود و نتوانسته بود در سطح میانی ارتباطات خود را بسازد، الگوسازی کند و در یک جمله نتوانسته بود برای شناخته شدن خود کاری کند. بی شک این تسهیلگر در هر فرایند اجتماع محوری که وارد شود موفق خواهد بود چون فرایند تسهیلگری در اجتماع محلی را هم به خوبی آموخته است و هم به خوبی تجربه کرده است. اما متأسفانه نتوانسته است با سایر موضوعات در حیطه های دیگر ارتباط برقرار کند. این مشکل بسیاری از تسهیلگران محلی است. وقتی یک کار را شروع میکنند فکر میکنند تا آخر باید در همان کار بمانند. در حالیکه یک تسهیلگر از همان ابتدای ورود به یک اجتماع، باید خروج خود را طراحی کند. تسهیلگری که امروز تجربه کار موفق با گروه های معلولین را دارد، میتواند تجربه تسهیلگری در حیطه های محیط زیست، هلال احمر، حوزه سلامت، مدیریت محلی و بسیاری از حوزه های کاری را در دستور کار خود قرار دهد. برای این کار تسهیلگر باید کاری کند که صدایش را دیگران بشنوند. همان هایی که برای اجرای طرح های اجتماع محور به دنبال تسهیلگران محلی حرفه ای می گردند. آنها باید قادر باشند صدای تسهیلگران حرفه ای را بشنوند. یکی از روش هایی که می تواند به تسهیلگران محلی کمک کند تا صدایشان شنیده شود و دیگران آنها را بشناسند و به ایشان مراجعه کنند، همین وبلاگ داشتن است. شاید بتوان گفت این ساده ترین کار است. البته گسترش فعالیت ها از سطح خرد به سطح میانی نیازمند روش های دیگری نیز می باشد.

پیروز و پایدار باشید

/ 2 نظر / 24 بازدید
بهزاد

سلاام خانم پاکزاد خست نباشید اون لینکی رو که مربوط به انتخاب اسم برای گروه است متاسفانه پیدا نکردم ،اگه میشه تاریخ ارسال مطلب رو بهم بگین -ممنونم

محسن مأموريان

با سلام اينجانب محسن مآموريان مولف كتاب مهارت هاي تسهيلگري در مديريت روستايي البته به همراه ساير دوستان ديگر هستم خوشحال مي شم با شما بيشتر آشنا بشم البته وبلاگي فعلا جهت اطلاع رساني افتتاح كرده ايم كه انشاء اله در صورت تمايل و رغبت دوستان به راه اندازي سايت اقدام خواهد شد ايميل اينجانب :mamourian46@yahoo.com وبلاگ تسهيلگران توسعه: www.facilitation.blogfa.com